9. 8. 2011

Recenzia: The DUFF (Designated Ugly Fat Friend) - Kody Keplinger

Názov: The DUFF (Designated Ugly Fat Friend)
Autor/ka: Kody Keplinger
Vydané: 7. septembra 2010 vo vydavateľstve Little Brown/Poppy

Anotácia:

Sedemnásťročná Bianca Piper je cynická a lojálna, a nemyslí si, že je zďaleka tou najkrajšou zo svojich priateliek. Tiež je príliš inteligentná na to, aby podľahla šarmu sukničkára, slizkého školského krásavca Wesleyho Rusha. V skutočnosti, Bianca ho nenávidí. A keď jej dá prezývku "the DUFF", hodí mu Colu do tváre.

Ale doma to nie je teraz práve úžasné, a Bianca zúfalo túži nájsť rozptýlenie. A skončí bozkávaním Wesleyho. A čo je horšie, páči sa jej to. Túžiac po úniku, Bianca skončí vo vzťahu "nepriatelia s výhodami."

Až kým sa všetko nepokriví. Vyjde najavo, že Wesley nie je až taký zlý poslucháč a jeho život je pekne rozhádzaný tiež. Náhle si Bianca s absolútnou hrôzou uvedomí, že sa zamilováva do chlapca, ktorého si myslela, že nenávidí viac než kohokoľvek.

Recenzia:

Túto knihu som prečítala na jedno "posedenie." Aj keď boli asi štyri hodiny ráno, ja som sa od nej nemohla odtrhnúť, pokiaľ som nedočítala poslednú stranu. Pri tejto knihe sa môžete zaradiť do tábora, ktorý túto knihu nenávidí alebo si ju zamilovať, ako v mojom prípade. Môže vás pobúriť svojou drsnou otvorenosťou alebo vás vtiahne tak, že musíte prežívať pocity s hlavnou hrdinkou. Ja mám mnoho obľúbených kníh, ale len niektoré ma dokážu prinútiť smiať sa či plakať. Táto kniha je presne tým prípadom. Aj v neskorých večerných/skorých ranných mi zvieralo srdce spolu s Biancou.

Kody Keplinger si neberie servítky pred ústa. Kniha otvorene pojednáva o chalanoch-sukničkároch, ktorý by radi pretiahli každú sukňu, o dysfunkčnej rodine, o rozvode a jeho vplyve na deti, o problémoch alkoholizmu, o útekoch pred problémami, o tom, aké to je byť tou škaredšou v skupine kamarátok a nájdeme tu aj mnoho nadávok, sexistických narážok i samotného sexu. The DUFF obsahuje mnoho zaujímavých myšlienok, ktoré nás zasiahnu svojou pravdivosťou a aj tým, že takéto veci sú súčasťou života.

Ďalším absolútne pozitívnym faktorom v tejto knihe je jej realistickosť. Ak si odmyslím to, že pre mňa určite nebolo možné v sedemnástich chodiť po kluboch alebo prespávať u iných (tobôž nie u chalanov :D), s prostredím tejto knihy si viem predstaviť a s hrdinkou sa stotožniť. To je ďalší bod pre The DUFF - ja som Bianca. V mnohých ženských charakteroch z kníh nájdem vlastnosti totožné s mojimi, ale Bianca je absolútne iný prípad. Všetky jej myšlienky mi boli známe a mnoho z nich prešlo mojou hlavou dávno pred čítaním tejto knihy. Niektorým ľuďom asi nebude jej charakter po chuti, tak ako to je aj v skutočnosti. Sme pesimistické, ťažko sa s nami vychádza, nenávidíme dosť veľa vecí a máme pár feministických myšlienok. :D Bianca si ma preto kompletne získala. Ale priznajme si to, v každom z nás je kúsok "Duffy". ;)

Ale vráťme sa späť k tej realistickosti. Sukničnár, ktorý zakrýva svoje vlastné problémy a neistoty prehnaným sebavedomím a naháňaním dievčat. Kto ešte nestretol takéto chalana? Koľko dysfunkčných rodín sa skrýva za pretvárkou? The DUFF je plná vulgarity a sexu, tak ako to v skutočnosti chodí medzi dnešnými mladými ľuďmi. The DUFF otvorene hovorí o realite. A k tomu patria aj veci, ktoré sa nebudú každému páčiť. Preto by som túto knihu odporúčala až pre vyššie ročníky YA osadenstva. Keplinger pojala písanie s bravúrnosťou. Nie každý sa odváži písať o kontroverzných témach, a nie každému sa to podarí tak vynikajúco.

Ak máte radi sladké príbehy (často s anjelom/ upírom/ vlkolakom/ neviem-akým-iným-nadprirodzeným-tvorom na jednej strane), tu sa ho nedočkáte. Vzťah Biancy a Weasleyho sa nezačal sladko. Obaja sa navzájom nenávidia a urážajú, navyše Bianca neverí na lásku na prvý pohľad. Pre oboch to bolo rozptýlenie a fyzická príťažlivosť. Postupne - pod podmienkami, ktoré im Keplinger pripraví však obaja dospievajú. A obaja sa musia postaviť čelom svojim problémom a citom. Až na záver ich vzťah prerastie do niečoho viac. A tak to mnohokrát býva v skutočnosti. V reálnom živote sa vám na prahu domu nezjaví osudová láska, ktorá prišla vašej niekoľkokrát-reinkarnovanej duši vyznať lásku. Láska nevzplanie, láska sa vyvíja pomaly.

"Wesley Rush doesn’t chase girls. They chase him." --- "Wesley Rush doesn’t chase girls, but I’m chasing you."

Kody Keplinger

"Vždy som sa cítila ako "to škaredé dievča" na strednej škole, takže keď som sa zoznámila so svetom počas môjho seniorského ročníka, vedela som, že som "the Duff". Nápad napísať knihu s DUFF ako názvom začal ako žart, ale keď som si uvedomila, že moji priatelia sa cítia ako Duffs tiež, musela som napísať tento príbeh."
            -Kody Keplinger o zdroji jej inšpirácie pre jej debut, The DUFF

Kody sa narodila a vyrástla v Kentucky, kde navštevovala strednú školu a začala písať prvé kúsky románu. Kody napísala The DUFF počas jej seniorského ročníka na McLean Country High School.

Teraz má dvadsať a žije v New York City , kde pokračuje v písaní YA románov. SHUT OUT, jej druhá kniha, vyjde v Septembri 2011 a ďalšia, A MIDSUMMER'S NIGHTMARE, v roku 2012.