Recenzia: Possession - Elana Johnson

Názov: Possession
Autor/ka: Elana Johnson
Vydané: 7. júna 2011 vo vydavateľstve Simon & Schuster
Čítané v angličtine, 5 dní, od 18. do 22. júna

Mnou preložená anotácia z goodreads:

Vi pozná Pravidlo: Dievčatá sa neprechádzajú s chlapcami, a ani nepomyslia na bozkávanie sa s nimi. Ale nikto nenúti Vi porušiť Pravidlá viac ako Zenn... a odkedy Myslitelia vybrali jeho ako Viinho budúceho partnera, koľko problémov môže spôsobiť jeden bozk? Myslitelia môžu vymyť mozgy zvyšku populácie, ale Vi je odhodlaná myslieť sama za seba.

Ale Myslitelia sú nezvyčajne presvedčivý, a sú odhodlaní presvedčiť Vi, aby sa stala jednou z nich... začnúc s vymytím mozgu Zenna. Vi nemôže nechať Zenna v rukách Mysliteľov, ale dáva si pozor pred pripojením sa k vzbúrencom, zvlášť odkedy to znamená začať spolupracovať s Jagom. Jag je egoistický, charizmatický a nebezpečný - všetko, čo Zenn nie je. Vi nemôže Jagovi úplne dôverovať a nemôže mu úplne vzdorovať, ale taktiež nemôže vzdať sa Zenna.

Toto je hra o kontrolovaní a bytí kontrolovaným. A Vi nemá inú možnosť ako hrať.

Recenzia
(pozor, môže obsahovať spoilery):

Neviem čo presne som podľa anotácie od knihy čakala, ale rozhodne to nebolo to, čo som pri čítaní zažila.

Hlavná hrdinka, Vi, je obyvateľka Goodgrounds, kde žijú "dobrí" ľudia, s pomocou množstva techniky a sledovaní Mysliteľmi, ktorí sú niečo ako vyššie postavení úradníci. V tomto svete sa za dobrých ľudí považujú všetci tí, ktorí sa pravidelne napájajú na prístroj, cez ktorý Myslitelia vymývajú mozgy. Kázaním čo je dobré a čo nie sa z ľudí stávajú len živé stroje, ktoré konajú a myslia len na to, čo im bolo prikázané. Zákaz chodiť vonku po zatmení, zákaz akéhokoľvek dotyku medzi dvoma ľuďmi, príkaz zamykať okná v noci, zákaz preskakovať skalky v jazierku, zákaz nosiť šperky, zákaz kŕmiť kačky, zákaz vlastniť domáce zvieratá, príkaz nosiť oblečenie s dlhými rukávmi a klobúk na ochranu pred Slnkom - to všetko sú pravidlá, ktoré určujú Myslitelia. Za každé porušenie nielenže dostanete záznam do osobnej evidencie, ale tiež strávite nejaký ten čas vo väzení, kde to, ako to sama Vi popísala, je riadne špinavé a smrdí. Ona by to mala vedieť, skončila tam už niekoľkokrát. Vi je rebelka, ktorá prekukla ovládanie ľudí a celého tohto sveta, prestala sa napájať na tieto "prednášky" a myslí sama za seba. To je vidieť aj v jej osobných záznamoch. Vychádzky po zotmení – navyše s chlapcom, držanie ilegálneho elektronického komunikátora, snaha prepašovať sa do susedného mesta, odpor pri zatýkaní - po je len zlomok Viiných prehreškov a porušení zákonov. Navyše je k tomu riadne drzá, nemá žiadnu úctu a je to veľmi dobrá klamárka. Keď ju však zatknú v lese na prechádzke s jej láskou Zennom, po tom ako utiekla zo školy a prekročila hranice, Vii to má už zrátané. Je predvolaná pred radu Mysliteľov, aby rozhodli, čo s ňou ako voľnomyšlienkárkou a tou, ktorá sa vyhla vymytiu mozgu. Na súde sa stretne s Jagom, drzým "zlým" chlapcom (pochádzajúcim z Badlands, oblasti, ktoré sa zatiaľ vyhli vymývaniu mozgov a všetci obyvatelia sú teda "zlí"), s opálenou pokožkou, tmavými vlasmi a dlhým trestným registrom.Vi je odsúdená na doživotné vyhostenie z Goodgrounds a musí stráviť týždeň vo väzení. Tam sa jej "spolubývajúcim" nestane nik iný ako Jag. Ich spolužitie a vzájomná narastajúca príťažlivosť je popretkávaná Viinými pohľadmi do minulosti. Premýšla nad jej mŕtvou sestrou Tyler, Ty, ktorá zomrela podľa slov Mysliteľov pri nehode, o jej otcovi vyhnanom Mysliteľmi do Badlands a jej matke, ktorá ju nenávidí a viní ju za stratu manžela a smrť dcéry. Po pár dňoch sa Jag a Vi zúčastnia druhého súdu, podľa ktorého musia dostať doživotné "označenie", aby ich mali Myslitelia stále pod kontrolou. V jednu noc Jaga nadrogujú a Vi "označia". Vi sa kvôli citom, ktoré prechováva rozhodne Jaga zachrániť pred týmto procesom a spoločne sa im podarí ujsť.

Napätie z úteku je popretkávané citovým vzťahom Jaga a Violet. Nie som veľkým fanúšikom romantických príbehov, ale ich správanie mi po čase skutočne začalo liezť na nervy. Navzájom si sľubovali, že sa neopustia, že musia zostať spolu, pretože vtedy sú silnejší, ale niekoľkokrát sa rozídu a opustia sa. O prepáčenie prosili napríklad vzájomným upravovaním si vlasov alebo natieraním spálenej pokožky a následne bolo všetko v poriadku, ako keby sa nič nestalo (pričom som niekoľkokrát mala chuť nakopať jedného či druhého za ich správanie).

Zatiaľ čo prvá polovica knihy vykazuje veľkú podobnosť s dystópiou Matched a pripomínala mi priemernú dystópiu, druhú akoby začal písať úplne iný autor. Začínajú nečakané odhalenia a autorka dáva postavám skutočne divné schopnosti, ktorými mi pripomína knihu Výnimočná a ktoré sa do vykresleného prostredia vôbec nehodia a nedávajú zmysel. Vi stráca všetky vlastnosti, s ktorými bola na začiatku predstavená a stáva sa z nej usmoklená, nerozhodná a neschopná stáť si za slovom. Celá kniha je o voľbe, ale Vi je stále stratená medzi tým, či chce patriť medzi "dobrých" alebo "zlých", tým pádom si musí vybrať aj medzi Zennom a Jagom. Jej náhly vzťah s Jagom je príliš unáhlený a neprirodzený. Písanie autorka sa tiež stáva povrchné a pri čítaní som musela niekoľkokrát prevracať stránky a opakovane čítať niektoré pasáže, aby som rozlúštila ako a kedy sa vlastne tá-ktorá postava dostala do súčasnej situácie.

Koniec je jediná časť, ktorá vo mne vyvolala zaujímavé pocity z knihy. Tiež je to jediný dôvod, prečo budem čakať aj na
pokračovanie, ktoré má vyjsť v júni 2012.

Na záver dávam knihe
2 hviezdičky. Hodnotila by som ju ako ľúbostný príbeh s paranormálnymi prvkami, zasadený do dystopického prostredia. Začiatok bol slušný, zvyšok sa dal prežiť a koniec ma prekvapil. Okrem výnimočných pasáží sa kniha čítala celkom ľahko a napriek tomu, že vás priamo nenútila k prevracaniu stránok, bola som zvedavá, čo sa stane ďalej. Possession od Elany Johnson by som odporúčala iba vtedy, keby ste nemali na čítanie nič lepšie.