21. 5. 2011

Recenzia: Mŕtvi do súmraku - Charlaine Harrisová

Názov: Mŕtvi do súmraku
Autor/ka: Charlaine Harrisová
Vydavateľstvo: Ikar, 2010

Túto knihu si môžete objednať aj v internetovom kníhkupectve Gorila na tomto mieste

Život v ospalom južanskom mestečku Bon Temps narušia dve udalosti – záhadná vražda mladej ženy a príchod upírov, ktorí sa tomuto miestu dosiaľ vyhýbali. Mladá čašníčka Sookie Stackhousová si nemohla vybrať lepší čas, kedy si s jedným z nich začať! Po prvej vražde však nasleduje druhá a tretia. Vrah si očividne vyberá obete podľa rovnakého kľúča. Sú to mladé dievčatá, ktoré pracujú ako čašníčky alebo predavačky a občas si rady zašantia s upírmi. Opis sa dokonale hodí aj na Sookie... V kolotoči ľúbostných dobrodružstiev, bojujúcich upírov a rastúceho napätia Sookie okrem mocného priateľa pomáha aj jej nevšedná schopnosť čítať ľudské myšlienky. O upíroch sa dozvie veľa: či im naozaj chutí cesnak, ako často sa holia, ako milujú, ale niektoré tajomstvá sa rozplietajú veľmi pomaly...

Na sériu Pravá krv od Charlaine Harrisovej som čítala veľa pozitívnych ohlasov, preto som bola veľmi rada, keď sa mi podarilo ukoristiť jednu kópiu prvej časti z knižnice. Bohužiaľ, kniha ma sklamala.

Podľa môjho názoru má kniha dve základné zápletky; prvou sú záhadné vraždy, ktoré sa v Bon Temps odohrávajú a druhou je milostný vzťah Sookie a jej upíra Billa. Ani jedna ma nezaujala.

Prenesme sa do sveta, kde ľudia uznávajú upírov ako novú rasu nemŕtvych a dokonca im v baroch podávajú syntetickú krv, vďaka ktorej prežijú aj bez tej ľudskej. V Bon Temps, v tichom a nudnom mestečku, sa začnú objavovať mŕtvoly žien, predovšetkým čašníčok, ktoré veľmi radi vyhľadávali spoločnosť upírov. (V knihe sa nazývajú vampofilky myslím, ale pri ich charakteristike som si spomenula na krvavé děvky z Vampýrskej Akademie.) So všetkými ženami mal niečo spoločné brat hlavnej hrdinky tej série, Sookie, Jason. Ten je nakoniec aj z vrážd obvinený a zatknutý. Je však myslím jasné, že vrahom nie je, nakoľko dôjde aj k vražde Sookinej a Jasonovej babičky a nakoniec vrah ide aj po samotnej Sookie. (Tú však, mimochodom, hrdinsky chráni jej upír Bill.) Sookie, napriek tomu, že vie čítať myšlienky druhých, neviem zistiť kto je tou zvrátenou osobou, ktorá škrtí mladé ženy. Na konci knihy, keď vrah dostane najväčšiu šancu zabiť Sookie, sa to dozvieme, ale osobne môžem povedať, že som to vedela asi od polky knihy. Preto ma to nijako neprekvapilo, v knihe som necítila príliš veľkú akciu a podľa môjho názoru bola dosť predvídateľná.

Druhým "tahačom" knihy je ľúbostná romanca medzi Sookie a Billom, ktorého stretne hneď na začiatku. Zachráni mu život, on ho potom zachráni jej a dajú sa dohromady. Niekde som čítala, že tento vzťah sa odohráva len v pozadí príbehu. Dovoľte mi zasmiať sa. Myslím, že oni dvaja a ich sexuálne aktivity sú v popredí viac než dosť. Tým ma čítanie ešte viac znechutilo.

Napriek všetkým negatívam, ktoré ku knihe pociťujem, musím uznať, že sa chystám prečítať si aj ďalší diel. Niečo z autorkinho štýlu písania ma nútilo prečítať knihu až do konca a som zvedavá, čo vymyslí ďalej. Aj keď moja recenzia nie je ktovieako nepovzbudzujúca k prečítaniu tejto knihy, dielo Mŕtvi do súmraku nebolo až také zlé, nakoľko som ho prečítala do konca. :-) Na záver knihe dávam 2 hviezdičky.